Att träna säkert

Säkerhet bör alltid ligga högt upp på listan av prioriteringar vid träning. När man struntar i säkerheten på ett eller annat sätt ökar man alltid risken för skador, både stora och små. Att träna säkert betyder så klart lite olika saker beroende på träningsformen, men det finns också viktiga grunder vi alla kan följa.

Var medveten om symptom för skador

Träningsvärk är för många ett tecken på att man faktiskt har gjort sitt jobb under det senaste träningspasset. Men det är viktigt att kunna skilja på träningsvärk och annan smärta. Att veta vilka som symptom som tyder på vanliga skador är därför rekommenderat.

Fokusera först och främst på tekniken

I alla träningsformer läggs det stor vikt på just teknik. Detta är både för att optimera effekten av träningen och att undvika skador. Ofta handlar det om att få rörelserna att vara så naturliga för kroppen som möjligt. Med rätt teknik kommer man alltid kunna minska risken för skador. Ska man träna något nytt är det viktigt att hitta någon som kan lära en rätt teknik. Vare sig detta är genom att anlita en PT eller se på en riktigt instruktionsvideo spelar inte lika stor roll.

Veta sina egna gränser

Men bara för att man har rätt teknik betyder inte att man kan vara helt säker. Överbelastningsskador är mycket vanliga och kan uppstå av att man tar i mer än kroppen kan klara av. Men de kan även uppstå av att man tränar för ofta. Kroppen behöver alltid tid att återhämta sig från ett ordentligt träningspass och kör man ett nytt pass fokuserat på samma muskler med lite vila emellan ökar man alltid risken för skador.